PRACA Z DARAMI
Koncepcja F. Froebla oparta jest na pracy z materiałami, których dostarcza przyroda oraz z przedmiotami, jakimi są zabawki celowo stworzone przez dorosłego dla dziecka. Są to tak zwane dary.
Dary Froebla to 14 starannie wykonanych drewnianych pudełek zawierającymi przedmioty do zabawy i nauki.
Przedmioty znajdujące się w 14 pudełkach to wełniane piłeczki, na sznurkach większe i mniejsze drewniane klocki o określonym kształcie, płytki, mozaiki, pierścienie oraz ich fragmenty, patyczki o różnej wielkości, kołeczki oraz plansza z nadrukowaną siecią matematyczną. Przedmioty są wyrazistych kolorach podstawowych i pochodnych lub w szlachetnym kolorze drewna bukowego.
Wyjątkowości tych zabawek edukacyjnych polega wzajemnej proporcji brył i kolorów.
Pomoce te doskonale rozwijają intuicję matematyczną, wspierają edukację społeczną , artystyczną, pobudzają myślenie przestrzenne, konstrukcyjne, kreatywne. Podczas zabawy swobodnej dzieci angażują wszystkie zmysły manipulują darami- co w efekcie daje niezwykłe rezultaty.
Bawiąc się freblowskimi darami dzieci:
- uczą do rozpoznawania i nazywania barw, poszukiwania podobnych kształtów i cech (kulista, lekka, okrągła),
określania kierunków, w jakich toczy się piłka, jej położenia (blisko, daleko, wysoko, nisko) i ruchów (toczy się, turla, spada, skacze)
-przygotowują się do odkrywania zjawisk fizycznych, poznawania ruchów przedmiotów, przeprowadzania porównań, odróżniania kształtów, form kulistych od graniastych, budowania w umysłach dzieci linii prostej i krzywej, badania ciężaru, ruchu itp.
- uczą się dokonywać porównań i dochodzić do wniosków o identyczności elementów, a także dostrzeganiu części i całości.
-opanowują takie pojęcia jak: ściana, krawędź, wysokość, szerokość, długość, wierzchołek. Sześciany umożliwiają dzieciom układanie kształtów, ornamentów oraz naukę matematyki.
-wzmacniają w swoich umysłach pojęcia: prostokąt, kwadrat, prostopadłościan, pionowo, poziomo, płaski, leży, stoi, krawędź, bok, brzeg, wierzchołek.
- odkrywają rozmaitości brył, rozwija twórcze myślenie oraz precyzję ruchów. Dziecko układa kształty naturalne, kształty matematyczne i kształt piękna.
- konstruują złożone budowle i kształtów estetycznych.
- mają okazję do komponowania obrazów, łączenia kolorów i figur, układania rytmów, poszukiwania zależności oraz podobieństw
zyskują możliwość porównywania długości, odmierzania, nazywania kolorów, układania rytmów, ale także pojedynczych liter czy całych wyrazów.
Stanowią też doskonały materiał dydaktyczny zarówno do edukacji matematycznej, jak i językowej, rozwijają wyobraźnię, precyzję oraz zdolności motoryczne dziecka.
Materiały edukacyjne posiadają certyfikat CE i dopuszczone są do obrotu w krajach Unii Europejskiej.